Příprava rámu – rozvržení, plán přířezu

zmenseny nahledKaždé pevné nebo přemístitelné kolejiště je potřeba upevnit na nějaký rám, nebo podklad. Pokud neuvažujeme o pravidelném stavění a rozebírání kolejové trasy při použití kolejiva s podložím.
Proto se budu muset rozhodnout jakou metodu a materiály zvolím.

Po pročtení používaných řešení spolu s jejich výhodami i nevýhodami jsem se rozhodl pro použití překližkového podloží.

Nejdříve bych ale měl shrnout získané informace a možnosti:
1) Rám svařený z ocelových nebo dřevěných profilů a na něm umístěný podklad z polystyrénu nebo extrudovaného polystyrénu.
2) Rám z dřevěných profilů a na něm umístěný překližkový podklad pouze pro kolejnice.
3) Rám z dřevěných (překližkových) profilů a na něm umístšný podklad z překližky pro celou plochu.
4) Rám z dřevěných nebo ocelových profilů a na něm upevněné podloží z kartónu a vlnité lepenky.
Samozřejmě existují i další možnosti, ale tyto mi dle dostupných informací přišly jako nejpoužívanější. A mezi těmito možnostmi jsem se rozhodoval.

První volba vzhledem k snadnémo opracování a uživatelské přívětivosti. Samozřejmě také kladným referencím padla na dřevěný rám s podkladem z extrudovaného polystyrenu. Pro tuto možnost jsem se původně rozhodl z důvodu jednoduchosti, nízké hmotnosti a dostupnosti materiálu. Bohužel nevýhodou, která nakonec rozhodla pro zavrhnutí této volby byla nízká tuhost a pevnost extrudovaného polystyrenu a také relativně nutná velká šířka materiálu nad skrytým nádražím. Kde bude ještě potřeba umístit serva nebo jiné ovládací prvky pro vyhýbky.

Jelikož vzdálenost mezi kolejemi horního patra a skrytého nádraží je pouhých 6cm. Maximální šířka podkladového materiálu v této oblasti by dle NEM 102 byla pouhých 15-17mm. A v tomto případě si nejsem jist, zda-li bych byl schopen do těchto rozměrů dopasovat potřebné ovládání, a kabeláže při zachování tuhosti.

Na základě této úvahy jsem se rozhodl pro překližkový podklad na dřevěných profilech. Jedním z hlavních důvodů byl i vysoký počet výhybek, jejichž podloží by bylo v případě použití extrudovaného polystyrénu nutné dodatečně vyztužovat. Navíc nižší tloušťka materiálu usnadní manipulaci ve skrytém nádraží. Po prověření možností získání materiálu, jeho dostupnosti a nařezání na potřebné rozměry jsem se rozhodl že z inzerované tabule překližky nechám vyrobit i bočnice.

Bohužel inzerovaný rozměr 2500×1250 není shodný z rozměrem, který je dodáván (2440×1220). Což přineslo nečekané problémy s rozvržením řezů na plátu. Do původního rozměru by se všechny větší pláty vešly za sebe k horní hraně a bočnice by se řezaly jako pláty ve spodní části. Při sníženém rozměru toto již z důvodu chybějícího 1cm nebylo možné.
Nakonec se mi podařilo rozvrhnout všechny potřebné desky a bočnice na dodávaný rozměr a vytvořit realizovatelný prořezový plán. Při jeho tvorbě je brána v úvahu 3mm šířka pilového kotouče.

Prorez - 244x122-Model
obr. Plán prořezu segmentů pro Mankovičky.

Nyní už zbývá pouze počkat, až budou desky nařezány a začít s prvním krokem k  stavby fyzické kolejiště.

Příspěvek byl publikován v rubrice Stavba kolejiště. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *