Volba plánku kolejiště.

Jak vlastně vybrat správné kolejiště? Jaký tvar, rozměry, měřítko zvolit, aby splňovalo moje přestavy? Jaké vlaky se na něm vlastně budou prohánět? Jak ho budu skladovat doma? Budu ho moci vůbec někdy v budoucnu přestěhovat?

Po zralé úvaze, jsem se rozhodl si nejdříve sepsat, co vlastně od kolejiště očekávám a jaké by mělo mít parametry.

Jedním z pro mne klíčových parametrů se stala možnost a v budoucnu i nutnost kolejiště přestěhovat. Nikoliv z jedné místnosti do druhé, ale z bytu do domu. Takže určitě budu potřebovat kolejiště nějakým způsobem rozebiratelné, či segmentové.

Další volbou bylo zvolit si měřítko. H0 pro mě nepřichází v úvahu z důvodu malého prostoru v bytě. Čímž se volba přesunula mezi možnosti TT nebo N. Vzhledem k dostupnosti vlaků, vagónú a ostatních doplňků bylo nakonec zvoleno větší měřítko. Také proto, že v budoucnu mi určitě bude zrak sloužit stále hůře. A už bych nemusel být schopen stavět si N-kové doplňky.

Jaký tvar vlastně budu stavět, po prohledaní internetu a přečtení všech možných diskuzí, shlédnutí plánků převážně na stránkách diskuze.modely.biz jsem si zvolil, limitován skladovacím rozměrem přibližně 200×100 cm kolejiště jménem Dolní Lhota. Neboť splňovalo mé požadavky jak na rozměry desky tak provoz po okruhu, který by mi v budoucnu umožnil pracovat na kolejišti a zároveň se kochat projíždějícími vláčky.

Už to vypadalo, že je v podstatě rozhodnuto. A nic nebrání zahájení stavby.

Přesto jsem se ještě rozhodl pořídit si další zdroj informací a nápadů. A sice knihu Plány Kolejišť II od Milana Fendriána. V této knize jsem našel mnoho inspirace ale hlavně plánek, který zvrátil můj původní záměr stavět kolejiště Dolní Lhota. Velice se mi totiž zalíbil plánek segmentového kolejiště Mankovice. Sice je označeno jako dětské, ale i tak splňuje všechno co jsem si od kolejiště vysnil a co by podle mého názoru mělo splňovat.

A co vlastně ono vybrané kolejiště splňuje.

Mankovice jsou dostatečně skladné a hlavně půjdou jednou jednoduše přestěhovat. S drobnou úpravou půjdou v budoucnu rozšířit buď výmněnou některého z panelů, pouhým rozšířením jednoho z nádraží, nebo jiným způsobem. Na kolejišti je realizovaný okruh, po kterém se může prohánět vlak, zatímco já budu něco kutit. Je na něm dostatek staveb a možností nákladního prostoru. Umožňuje snadné rozšíření krajiny do centrální oblasti. A velikostí je zvládnutelná realizace v rozumném časovém horizontu.

Příspěvek byl publikován v rubrice Stavba kolejiště. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *